Penyanyi “Suci Dalam Debu”, Saleem Iklim meninggal dunia

Kuala Lumpur, (ANTARA News) – Penyanyi lagu ternama Malaysia, Saleem (56) atau AM Saleem Abdul Majeed, dari kelompok musik Iklim yang populer melalui lagu “Suci Dalam Debu” meninggal dunia di ICU Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Cheras, Kuala Lumpur, Minggu, pada pukul 06.30.

Kabar meninggalnya penyanyi yang pernah duet dengan penyanyi tanah air Krisdayanti di Istana Budaya beberapa waktu lalu dibenarkan oleh istrinya Juriah Julia Bachok sebagaimana dilansir media setempat.

Penyanyi Grup Iklim ini dirawat di Rumah Sakit PPUKM setelah kecelakaan di jalan raya 20 September 2018.

Dalam kejadian di Jalan Tola Grand Saga itu, dia sedang menaiki sepeda motor saat ditabrak sebuah kendaraan dari arah belakang yang mengakibatkan sembilan tulang rusuknya patah dengan satu darinya membuat cidera paru-parunya.

Jenazah Saleem akan dibawa ke Surau As-Syakirin Bukit Mahkota, Cheras untuk disembahyangkan dan kemudian dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara.

Bersama-sama Grup Iklim, Saleem populer dengan lagu-lagu, seperti “Suci Dalam Debu”, “Bukan Ku Tak Sudi” dan “Selamat Tinggal Penderitaan”.

“Salam duka cita buat keluarga AM Saleem Abdul Majeed. Marilah kita sedekahkan Al-Fatihah kepada arwah. Semoga roh-nya dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman,” ujar Menteri Pertahanan Malaysia yang juga Ketua Umum Partai Amanah, Mohamad Sabu, dalam akun twitter-nya.

Pewarta:
Editor: Ida Nurcahyani
COPYRIGHT © ANTARA 2018